Voorbereiding 'Het Nieuws van Toen'
In dit project voor groep 7/8, gaan leerlingen aan de slag met een eigen geschiedenisjournaal in de Canon van Nederland tentoonstelling.
De leerlingen kiezen voorafgaand aan het project in het museum twee tijdvakken die ze graag willen onderzoeken. In het Openluchtmuseum duiken ze als historische reporters de gekozen tijdvakken in.
Met behulp van een tablet maken ze foto’s en video’s, zowel in de Canon als in het museumpark zelf. Alle opnames van de hele klas worden samengevoegd tot een historisch journaal: Het Nieuws van Toen. Terug op school kun je het zelfgemaakte journaal nog eens terugkijken met de klas!
Voorbereiding en materiaal
Bij dit project gaan leerlingen in groepjes aan de slag. Volg de stappen op deze pagina voor een goede voorbereiding voor dit educatieve project.
Stap 1: Download en print het keuzeformulier voor de leerlingen
Zelf kiezen werkt motiverend! Alle leerlingen vullen op een eigen formulier hun individuele keuze in. In stap 3 maakt een systeem passende groepjes per tijdvak op basis van de keuzes van je leerlingen.
Let op: leerlingen kunnen drie voorkeuren voor een tijdvak aangeven, waarvan ze er uiteindelijk twee gaan bezoeken.
Download het keuzeformulier
Stap 2: Plan minimaal drie dagen voor jullie museumbezoek een voorbereidende les met de klas.
Hieronder vind je de voorbereiding voor het museumbezoek. De leerlingen maken aan de hand van deze informatie een keuze over welke tijdvakken ze reportages willen maken. Ze kunnen uit acht tijdvakken kiezen, want tijdvakken 9 & 10 worden door iedereen bezocht.
Iedereen vult de keuzes in op het keuzeformulier tijdens deze les en levert het formulier in.
Welk tijdvak kies jij?
Welke 3 tijdvakken lijken jou het leukst? Je mag er 3 kiezen en opschrijven op het formulier.
1. Van rondtrekken naar vaste woonplaats (tot 50 v. Chr.)
Vind het lichaam van één van de eerste bewoners, bekijk een zevenduizend jaar oude hazelnoot en probeer het hert te vangen.
2. Germanen en Romeinen
Vind Romeinse munten, bekijk Germaanse wapens en probeer slim te onderhandelen.
3. Onderdeel van een christelijk rijk (500-1000)
Vind de bijzondere schaats, bekijk de vreemde dobbelsteen en schrijf oude letters op een wasplankje.
4. De opkomst van steden (1000–1500)
Vind een heel oud spel dat met een schip is vergaan, speel een game over handel drijven en open samen de stadskist.
5. De Nederlanden maken zich los (1500–1600)
Zing het Wilhelmus, schiet met een musket, pas op voor de scherven van de beeldenstorm en ben getuige van een gruwelijke terechtstelling…
6. Van provincie tot wereldmacht (1600–1700)
Vind bijzondere boeken, ontdek nieuw land en ruik de geuren van de specerijen van de VOC.
7. Het einde van de Republiek (1700–1800)
Bemoei je met een ruzie, ontdek hoe slaven gekocht werden en vind het duurste theekopje.
8. Burgers en stoommachines (1800–1900)
Speel luistervinkje in de trein, werk net als andere kinderen mee in de fabriek en doe de grondwet-test.
Stap 3: Maak een groepenindeling
Voor deze stap krijg je een link via e-mail toegezonden.
Vragen? Stuur een e-mail naar educatie@openluchtmuseum.nl.