-
De itsen mutsen van Marken
In tegenstelling tot wat dikwijls wordt gedacht zijn de Nederlandse streekdrachten niet eeuwenlang onveranderlijk. Er is innovatie en ontwikkeling. Er worden telkens nieuwe elementen aan de dracht toegevoegd en andere raken uit de mode. Ook van Marken kennen we deze voorbeelden.
-
‘Geen stukje land, maar wel een ketting in de hand’
Wanneer je streekdracht draagt, ben je niet vrij om te dragen wat je wilt. Ongeschreven regels bepalen bijvoorbeeld wat je aan hebt per levensfase, wanneer en hoe lang je rouwkleding draagt en welke kleding en sieraden tot je stand behoren.
-
Vrij en blij in het zand
‘Voor de keuze van een badpak komt het niet alleen aan op smaak, doch ook op zelfkennis’, aldus de firma Tweka in 1941. Te kort of juist te lang, te wijd of toch te strak? Wie strandfoto’s uit de afgelopen eeuw bekijkt, ziet hoe uiteenlopend het menselijk lichaam aan het strand werd verpakt. Fascinerend, want het overgrote deel van de kleedregels aan zee waren ongeschreven. Strand- en zeeliefhebbers werden geacht te weten wat wel en niet kon. In krantenkolommen en tijdschriften was badmode dan ook een terugkerend onderwerp van gesprek.
-
Maandverband
Al tussen 1920 en 1930 kwam het eerste wegwerpmaandverband op de markt. Lees meer over dit Object van de Maand mei 2020, uit de collectie van ons museum.
-
Waardeer het, repareer het
Het oplappen van kapotte of ouderwetse kleding is de laatste jaren erg populair en niet alleen bij degenen die een meer duurzame samenleving nastreven.
-
Hergebruik in de collectie
Bescherm, vermaak of repareer het!
In de collectie kleding en sieraden heeft het Openluchtmuseum mooie voorbeelden van hoe textiel in het verleden gekoesterd werd.
-
De wegwerpcultuur
Waardeer het, repareer het
Doet je telefoon het niet meer? Ben je uitgekeken op je meubels na een jaar? Of wil je elk seizoen nieuwe schoenen? De tijd waarin wij vandaag de dag leven, maakt het mogelijk om onze spullen met één druk op de knop of een bezoekje aan de winkel te vervangen. Veel aanbod betekent lagere prijzen, waardoor we geneigd zijn om spullen snel te weg te doen en nieuwe te kopen.
-
Kleding: vermaken of vervangen?
Podcast: Kleine geschiedenis, grote verhalen
Vanuit de opkamer van Herberg de Hanekamp maken we 'Kleine geschiedenis, grote verhalen': een podcastserie van het Nederlands Openluchtmuseum. Met schrijvers en wetenschappers duiken we in het verleden en met medewerkers van het Openluchtmuseum bespreken we bijzondere collectiestukken uit het park én het depot en nemen we een kijkje achter de voordeur van de mensen die vroeger leefden.
-
Hoe vrij ben jij om te dragen wat je wilt?
In de miniserie 'Hoe vrij ben jij om te dragen wat je wilt?' vertellen conservatoren Jacco Hooikammer en Rosalie Sloof over bepaalde kledingstukken van onze collectie in CollectieCentrum Nederland (CCNL), in relatie tot ons jaarthema vrijheid.
-
De roze driehoek: van symbool van vernedering tot een van trots
De betekenis van de regenboogvlag en de roze driehoek
De regenboog kent vrijwel iedereen als symbool van seksuele en genderdiversiteit: denk aan vlaggen en regenboog(zebra)paden. De roze driehoek, die je kunt zien als een voorloper van de vlag, is minder bekend en heeft een grimmige geschiedenis. Conservator Inge Schriemer werpt licht op de betekenis van deze symbolen. En hoe kijken mensen uit de LHBTIQ+-gemeenschappen hier tegenaan?
-
De ontwikkeling van de ongermuts in Bunschoten en Spakenburg
Daar stonden we, achter in de zaal. In ‘burger’: zo noemen dragers van streekdracht algemene modekleding. In onze modekleding waren we verreweg in de minderheid. Het was in april 2019. Namens ons museum woonden we de presentatie bij van het boek ‘De Pracht van onze Klederdracht, de laatste dames in klederdracht in Bunschoten, Spakenburg en Eemdijk.’ En deze dames zaten er, bijna allemaal. Meer dan honderd.
-
Een oranje bevrijdingspak
In het jaar 2022 stond het Nederlands Openluchtmuseum stil bij het thema vrijheid met het programma 'Hoe vrij ben jij?'. Een vrolijk matrozenpakje uit onze collectie vertelt een verhaal van hoop op bevrijding.
-
Een Hernhutter haube
Tussen de streekgebonden en modieuze hoofddeksels in de verzamelingen van het Nederlands Openluchtmuseum valt één muts op. De muts wijkt in vorm af van de in Nederland algemeen of lokaal gedragen mutsen. Het is een zogenoemde haube, een type muts dat werd gedragen door vrouwen en meisjes uit de Evangelische Broedergemeente in Zeist.
-
Deftige dressuur voor hooggeëerd publiek
Op oude prenten en foto’s, maar ook in wervelende YouTubefilmpjes, dragen paardendresseurs, leeuwentemmers en spreekstalmeesters nauwsluitende jassen bestikt met goud- en zilverdraad en blinkende knopen. Herkenbare werkkleding voor het circus die doet denken aan gala-uniformen uit het leger, maar ook aan strak gesneden mannenjassen die al rond 1700 in de mode kwamen.
Vrouwelijke dressuurartiesten waren lange tijd in hun avondkleding in de piste te zien. Op den duur waagden zelfs zij zich aan dit soort pakken, versierd met gevlochten banden, gedraaid koord en glimmend lint langs de broekspijpen. Hoe kwamen deze aloude elementen uit de militaire ‘mode’ in de garderobes van circusartiesten terecht?
-
De steek van een leed-aanzegger
Een onverwachte rouwkaart bij de post, dat is schrikken.
-
Een baarkleed uit Staphorst
Het object van de maand juli is een baarkleed uit Staphorst.