U moet Javascript inschakelen om deze website te bezoeken.
U probeert deze website te bezoeken via Internet Explorer.
Deze website ondersteunt Internet Explorer niet.
Vanaf 2019 adviseert Microsoft aan Windowsgebruikers om te stoppen met het gebruik van Internet Explorer als standaard webbrowser.
Overweeg om één van de volgende gratis browsers te downloaden op uw Windowscomputer:
Wij hopen u gauw te mogen verwelkomen op Openluchtmuseum.nl!
Geloof in Nederland
Rond eind 2018 stonden de kranten er vol mee. ‘Ontkerkelijking in Nederland’ of ‘Nog nooit verloren kerken zo snel hun leden’. Het lijkt erop dat de ontkerkelijking binnen Nederland steeds sneller gaat. Wat voor invloed had kerk en geloof vroeger op de maatschappij? En hoe gaan we er vandaag de dag mee om dat religie alleen níet meer het vaste baken binnen onze samenleving is?
In Nederland kennen we sinds Napoleon scheiding tussen kerk en staat: de overheid heeft geen invloed op hoe het er in de kerk aan toegaat, en andersom hebben kerkelijke instituten geen invloed op het overheidsbeleid. En er is vrijheid van godsdienst, dus iedereen mag zelf bepalen of, wat en hoe hij wil geloven. Of dat hij zichzelf als nietgelovige beschouwt.
De geschiedenis van religie in Nederland is ingewikkeld en langdurig. In de vroege Middeleeuwen komen verschillende missionarissen naar Nederland, zoals Willibrord en Bonifatius. Zij verspreidden hier het christelijk geloof. Tijdens de vroege en late Middeleeuwen is de christelijke kerk oppermachtig in de Lage Landen. De rijkdom van de christelijke kerk stuit ook op veel weerstand. Volgens de Bijbel predikt Jezus een sober leven en een eenvoudige levensstijl en dat staat haaks op alle pracht en praal in de kerken en kloosters. In 1517 publiceert de Duitse monnik Maarten Luther 95 stellingen waarmee hij kritiek geeft op de toenmalige kerk. Deze publicatie wordt gezien als het begin van de Reformatie: de geboorte van het protestantisme. Ook in Nederland worden veel mensen protestant, maar tegelijkertijd blijven veel inwoners van de lage landen trouw aan de paus.
In de eeuwen die volgen, blijft het geloof een heel belangrijke rol spelen in de politiek en daarmee in het persoonlijke leven van de Nederlanders. Ondanks het feit dat Nederland in de eeuwen na de Reformatie godsdienstvrijheid heeft – dat betekent dat mensen zelf mogen beslissen of ze katholiek of protestant, joods of moslim zijn – ben je tot in de negentiende eeuw een uitzondering als je géén geloof aanhangt.
Dat de traditionele Nederlandse kerken, zoals de protestantse en katholieke gemeenten, krimpen, wil niet zeggen dat alle religies in Nederland minder populair zijn en ons land per definitie minder religieus wordt. Internationale migrantenkerken groeien bijvoorbeeld wél, net als het combineren van een geloof met een spirituele richting en de meer orthodoxe evangelische gemeenschappen. Kortom: de ontzuiling en ontkerkelijking hebben dan wel veel impact gehad, tóch vinden mensen telkens weer een manier om toch ergens in te geloven.
Ook in het Openluchtmuseum staat een kerkje. Het komt oorspronkelijk uit ’s Heerenhoek en is hier in 1988 geplaatst. Het is een hervormde kerk, die het lastig kreeg toen de meeste inwoners van ’s Heerenhoek in de 19e eeuw overwegend katholiek werden. Vanaf de jaren ’30 werd er nog maar eens per maand een kerkdienst gehouden en na 1956 werden ook die helemaal gestaakt.
We kunnen uit dit alles concluderen dat het geloof niet meer zo’n prominente rol speelt in onze samenleving als dat het bijvoorbeeld deed in de 16e eeuw. Toch ontstaan er, ondanks dat de oorspronkelijke kerken leeglopen, nieuwe geloofsstromingen en zijn religies die je in ons land kunt tegenkomen meer divers dan ooit. Men vindt het op verschillende manieren nog steeds fijn om vast te houden aan een bepaald geloof. Hoe de toekomst van geloof in Nederland eruit gaat zien is lastig te voorspellen, maar Nederland zal in ieder geval voorlopig niet volledig ongelovig zijn.