Arnhemse motorwagen GETA 76
Van de Arnhemse trams was na de oorlog niet veel overgebleven. De Gemeente Electrische Tram Arnhem (GETA) 76, oorspronkelijk gebouwd in 1929, is dan ook een replica.
Aan de hand van tekeningen, gesprekken en ervaringen van oud-trammedewerkers is jarenlang gewerkt aan de bouw van deze tram.
De GETA 76 is geen exacte kopie van de zes trams uit de serie GETA 70-75. Deze Arnhemse trams reden op smalspoor, bijvoorbeeld. In het Openluchtmuseum is gekozen voor normaalspoor, daardoor kunnen ook andere trams op het spoor rijden. En kan de GETA 76 ook gemakkelijk worden uitgeleend.
Ondanks de aanpassingen geeft deze GETA 76 zeker een goed beeld van de Arnhemse tram in de jaren 30.
De GETA is gebouwd in 1929 door de firma Beijnes in Haarlem. Voor die tijd waren de trams heel erg modern door hun vier assen, eenmansbediening en de scheve voorruit wat weerkaatsing van de lampen voorkwam.
Als de tram een noodstop zou moeten maken, wordt voor het remmen zand op de rails gestrooid. Dit voorkomt dat de wielen doorglijden. In deze tram is het zand opgeslagen onder een aantal stoelen in de tram. Het systeem wordt bediend door de bestuurder.
Specificaties
Fabrikant: Nederlands Openluchtmuseum
Bouwjaar: 1995 - 1997
Aantal zitplaatsen: 32
Aantal staanplaatsen: 25
Gewicht: 20.5 ton
Aantal assen: 4
Aantal motoren: 4 BBC motoren, 275 volt, 23/31 kW
Trouwtram
Deze tram is inzetbaar als trouwtram, zodat het bruidspaar en de gasten een bijzondere rit door het Openluchtmuseum kunnen maken.
Meer info