U moet Javascript inschakelen om deze website te bezoeken.
U probeert deze website te bezoeken via Internet Explorer.
Deze website ondersteunt Internet Explorer niet.
Vanaf 2019 adviseert Microsoft aan Windowsgebruikers om te stoppen met het gebruik van Internet Explorer als standaard webbrowser.
Overweeg om één van de volgende gratis browsers te downloaden op uw Windowscomputer:
Wij hopen u gauw te mogen verwelkomen op Openluchtmuseum.nl!
Nederlands Openluchtmuseum verwerft Amsterdamse tram
21/06/2022
Huidige Nederlandse tramsteden nu allemaal vertegenwoordigd in de collectie historische trams
Afscheidsrit door Amsterdam voor pers toegankelijk, dinsdag 21 juni 19.30 uur
Na 25 jaar dienstregeling in het Openluchtmuseum rijdt vanaf deze zomer eindelijk ook een echte Amsterdamse tram zijn rondjes. In het museum rijden al trams uit Arnhem, Den Haag en Rotterdam. “Met de komst van de GVB 903-958 uit 1949 zijn nu alle Nederlandse tramsteden vertegenwoordigd in het museum” aldus Teamleider van de tramdienst Diederik Menting. Wel reed er al een railreiniger RR3 uit Amsterdam rond voor onderhoud aan de tramrails maar deze is niet voor het publiek te zien. De historische tram arriveert op donderdag 23 juni en zal na een onderhoudscheck deze zomer in de dienstregeling van het museum worden opgenomen.
‘De Bloedneus’
De Amsterdamse drieasser uit 1949 was tot 1975 onderdeel van het tramnetwerk in Amsterdam. In 2011 is deze historische ‘903’ opgeknapt en heeft regelmatig dienst gedaan als Museumtram. Vanwege de roodgekleurde neus kreeg de tram al snel de bijnaam ‘De Bloedneus.’ Deze week arriveert de tram, later dit jaar het bijstel.
25 jaar tram in het Openluchtmuseum
In 2021 was het precies 25 jaar geleden dat de tram in het Openluchtmuseum voor het eerst ging rijden. Inmiddels rijden er, inclusief de GVB 903 negen trams op het twee kilometer lange tramspoor. De voor bezoekers gratis ritten worden onder andere gemaakt met een Haagse (HTM) tram uit 1921, diverse Rotterdamse (RET) trams uit 1931 en een door onze eigen vrijwilligers en medewerkers gebouwde replica van de Arnhemse (GETA) tram. De rails worden onderhouden door een Amsterdamse (GVB) railreiniger.