Huisstijl

Huisstijl

NIEUWE HUISSTIJL VOOR NEDERLANDS OPENLUCHTMUSEUM

Vanaf maart 2016 heeft het Nederlands Openluchtmuseum een nieuwe huisstijl en een nieuw logo, ontworpen door 105 in samenwerking met &A. Het Openluchtmuseum nodigt iedereen uit om letterlijk in de geschiedenis te stappen. Alle zintuigen worden geprikkeld bij elke stap die men zet, in elk gebouw en bij elke ontmoeting.
 

Het museum heeft in 2017 een volledige metamorfose gehad. Het nieuwe entreegebouw is geopend, met daarbij een nieuwe museumwinkel. Daarnaast zijn de deuren van de tentoonstelling Canon van Nederland in september 2017 voor het publiek open gegaan. In deze tentoonstelling verbindt het museum grote historische momenten, plaatsen, personen en gebeurtenissen met ons leven van alledag. De nieuwe huisstijl onderstreept deze ambities.

 

Als je de tentoonstelling Canon van Nederland binnenstapt, waan je je in een uniek stukje Nederland waar onze geschiedenis heel dichtbij komt. De vertrouwde presentaties, activiteiten en verhalen zijn in een nieuwe frisse jas gestoken en verleden, heden en toekomst komen samen.

 

NIEUW LOGO

Deze nieuwe uitstraling is vertaald in een nieuwe huisstijl. Het nieuwe logo verwijst naar de functie van het Openluchtmuseum, midden in de samenleving. De letter 'O' staat centraal en het patroon er omheen is geïnspireerd op geometrische patronen uit ons erfgoed (o.a. streekdracht). Voor het logo is gekozen voor een historisch ogend lettertype in een helder blauwe kleur die heden en verleden samenbrengt. De kleuren van het beeldmerk hebben een verloop en creëren zo een sensorisch spectrum. De kleur rood is een warme en activerende kleur en in combinatie met het wit en blauw van het logo is het een frisse knipoog naar de Nederlandse vlag.

 

AANSPREEKVORM

Het voorheen statige instituut ‘museum’ is tegenwoordig een vrijetijdsbesteding voor alle lagen van de bevolking. De aanspreekvorm ‘u’ is in spreek- en schrijfstijl ongebruikelijk geworden. Voor een museum dat belooft mensen dichterbij de geschiedenis te brengen, is het verkleinen van afstand tussen lezer en afzender belangrijk. Voor eenduidigheid in online communiciatie wordt ook voor de zakelijke markt ‘je’ gebruikt op onze eigen website en social media als facebook/twitter waar op meerdere doelgroepen wordt gericht. Op de website en op social media worden de bezoekers aangesproken met ‘je’ of ‘jullie’. Op de Duitse website worden de bezoekers aangesproken met ‘Sie’. Op de Engelse website worden de bezoekers aangesproken met ‘you’.