Ambassadeurs

Onze ambassadeurs

De Canon van Nederland laat alle hoogte- en dieptepunten van de Nederlandse geschiedenis zien via 50 interactieve vensters. Onze ambassadeurs hebben een venster gekozen waar ze dieper op ingaan. Zo geven ze aan waarom ze juist voor dat venster hebben gekozen en waarom het volgens hen zo belangrijk is dat deze terug te vinden is in de Canon van Nederland. Onze ambassadeurs brengen je dus nog een stapje dichter bij de geschiedenis. 

Ambassadeur Jet Bussemaker

Jet Bussemaker

"Slavernij is niet de geschiedenis van anderen. Het is een deel van de geschiedenis van ons allemaal."

Demissionair minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Jet Bussemaker, vindt het canonvenster Slavernij een belangrijke toevoeging aan de Canon van Nederland. De verhalen moeten bewaard blijven, hoe pijnlijk ze ook zijn. Dat zorgt ervoor dat we blijven voelen wat echte vrijheid is. 

Ambassadeur Robbert Dijkgraaf

Robert Dijkgraaf

"Als wetenschapper geven we constant het stokje van Christiaan Huygens door naar de volgende generatie." 

Robbert Dijkgraaf, universiteitshoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam, is als wetenschapper gefascineerd door geschiedenis en wil weten waar dingen vandaan komen. Hij vertelt over het canonvenster van Christiaan Huygens en hoe hij verantwoordelijk was voor de schepping van de wetenschap.

Ambassadeur Joop van den Ende

Joop van den Ende

"Er was eens een tijd... met één televisiezender."

Momenteel zijn we gewend aan de honderden televsiekanalen die beschikbaar zijn en de makkelijke bereikbaarheid. Het begon echter met slechts één televisizender waar 35 jaar geleden een tweede kanaal bijkwam. Als Nederlands mediamagnaat op het gebied van televisie en musical, weet Joop van den Ende alles over het canonvenster Televsie en het ontstaan ervan. 

 

Ambassadeur Charlotte Dematons

Charlotte Dematons

"Ik heb nog steeds droge voeten."

Illustratrice, Charlotte Dematons, komt oorspronkelijk uit Frankrijk en is nog altijd onder de indruk van het feit dat Nederlanders in een land durven te wonen waar het water hoger is dan het land. Canonvenster De Watersnood is voor haar dan erg belangrijk, omdat ze tijdens haar jeugd heeft geleerd dat water juist iets gevaarlijks is, iets waar je bang voor moet zijn.

Ambassadeur Albert Verlinde

Albert Verlinde

"Annie M.G. Schmidt is eigenlijk een beetje van ons allemaal."

De Canon van Nederland kan niet zonder het canonvenster van Annie M.G. Schmidt, aldus theaterproducent en presentator Albert Verlinde. Zij is en verpersoonlijkt de twintigste eeuw. Ze schreef eigenlijk toen al over ons allemaal en ons leven.

Ambassadeur Taco Dibbits

Taco Dibbits

"Hij schildert ons als mens. In al zijn schoonheid. In al zijn lelijkheid. In al zijn blijdschap. In al zijn verdriet." 

Taco Dibbits, hoofddirecteur van het Rijksmuseum, geeft aan dat Rembrandt van Rijn, terugkomend in zijn eigen canonvenster Rembrandt zijn eigen weg ging en zich niet aan de regels hield. Ieder schilderij was een experiment en een stap in het onbekende.