30/09/14

(h)Eerlijke Leveranciersmarkt Stichting EKO keurmerk in Nederlands Openluchtmuseum

Stichting EKO-keurmerk en de horeca van het Nederlands Openluchtmuseum organiseerden maandag 29 september een netwerklunch voor beslissers in horeca, catering en instellingen. De 80 genodigden lieten zich inspireren door het horecateam van het museum dat een biologische vijfgangenlunch had bereid. De leveranciers gaven toelichting. Het besluit van de stichting om actiever gecertificeerden bij hun marketing en bedrijfsvoering bij te staan viel in goede aarde.

Veel horecabedrijven die werk willen maken van biologisch op de kaart lopen tegen dezelfde problemen aan: waar haal ik het, hoe vertel ik het mijn gasten, hoe school ik de 'zwarte brigade' (bediening) en hoe krijg ik meer bezoek. Stichting EKO-keurmerk wil daarbij een nuttige rol vervullen. Van oudsher was de stichting EKO-keurmerk een certificeerder pur sang. De eisen werden opgesteld, de boeken gecontroleerd, en vervolgens was het aan de ondernemer om het keurmerk in de markt te zetten. Maar veel bedrijven hebben behoefte aan meer, zoals contact met andere bedrijven, uitwisseling van ervaringen, inspirerende voorbeelden, collectieve promotie, een plek om vragen voor te leggen. Als aan dit soort wensen tegemoet gekomen kan komen, levert het een bijdrage aan de marktontwikkeling van biologisch in de horeca. André Brouwer: "Dat is ook nodig. Qua marktaandeel loopt bio in de horeca vijftien tot twintig jaar achter bij de retail. Toch komen er dezelfde consumenten. De sector laat dus kansen liggen. Door daaraan te werken maken we ook de boeren en de handel en verwerkers blij."

De Stichting gaat op de website ruimte maken waar restaurants contacten kunnen leggen met leveranciers en andersom. Gecertificeerde restaurants, cateraars en instellingen kunnen zich er presenteren, en gebruik maken van de tweetservice van EKO. Er komt verder een loket waar vragen gesteld kunnen worden die actief uitgezet worden onder collega's. Voorbeelden: waar haal ik koffie die bio is en fairtrade en klimaatneutraal, of: wie weet waarom biologische houdbare melk voor de cappuccino zo moeilijk schuimt.

Ook komen er vaker netwerkbijeenkomsten. Locatie was nu de kasteelboerderij van het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem, dat sinds 2013 EKO-gecertificeerd is. Minimaal 60% van de gebruikte ingrediënten zijn van gecontroleerd biologische herkomst. Johan Meurs, chef-kok van het Openluchtmuseum, verzorgde met zijn team een mooie lunch en legde uit hoe hij oplossingen verzint om bio en betaalbaar te kunnen werken. Zijn geheim: "Betrek je leveranciers bij het vinden van oplossingen."

Eerlijk eten aanbieden maatschappelijke plicht
Steeds meer bedrijven ervaren het aanbieden van (h)eerlijk eten en drinken als een maatschappelijke plicht. Het EKO-keurmerk toetst of de producten voor minimaal 40% biologisch ingekocht worden, maar bijvoorbeeld ook of deze niet door kinderarbeid zijn geproduceerd. Geïnteresseerde Marian van der Krift, bedrijfsleider bij kinderparadijs Malkenschoten “Het EKO-keurmerk draagt bij aan de totaalbeleving van een bezoek aan ons park. Op de kinderboerderij past ook een educatief deel aan onze bezoekers over eerlijk eten, bijvoorbeeld met een moestuin of vleesvarken. Het is onze maatschappelijke plicht het eten en drinken wat je in het park aanbiedt daarbij te laten aansluiten.”

Meer informatie
In het Openluchtmuseum ervaren de gasten de kwaliteit van vroeger, maar wel passend bij verwachtingen van vandaag. Voor meer informatie en/of reservering voor lunch of diner kunt u contact opnemen met de afdeling Sales & Reserveringen via 026-3576123 of openluchtmuseum.nl/informatie-aanvragen.