• Remise, Arnhem (Gld.) 1
  • Remise, Arnhem (Gld.) 2

Activiteiten die op deze locatie plaats vinden

Een ritje in de tram
Een ritje in de tram
  • Personen: Onbeperkt
  • Leeftijd: Alle leeftijden
Meer over Een ritje in de tram
Werk aan de tram
Werk aan de tram
  • Personen: Onbeperkt
  • Leeftijd: Alle leeftijden
Meer over Werk aan de tram

Het Arnhemse trambedrijf GETA begon de exploitatie in Arnhem in 1911. De eerste tramlijn Arnhem-Velp was in 1912 gereed. In de loop der jaren groeide het tramnet uit tot vijf lijnen. In 1929 kreeg de GETA zes nieuwe tramrijtuigen: de beroemde serie GETA 70-75. Deze wagens hadden vier assen in plaats van de gebruikelijke twee. Ze waren hypermodern en de trots van Arnhem. Alleen Rotterdam had ook zulke moderne tramrijtuigen.

Tweede Wereldoorlog
De oorlogsjaren waren moeilijk voor de GETA. Er werd in het tramnet gesneden, maar men probeerde zo goed en zo kwaad als het kon de exploitatie voort te zetten. Op 17 september 1944 brak het oorlogsgeweld los tijdens de Slag om Arnhem. Vrijwel alle tramrijtuigen werden verwoest. Ook de remise aan de Westervoortsedijk stortte in na een gerichte granaataanval. Het betekende het einde van de Arnhemse tram. Na de oorlog ging de stad over op vervoer met trolleybussen.

Museumtram
In 1996 ging een grote wens van het museum in vervulling. Al jaren werd gezocht naar een manier om het heuvelachtige terrein gemakkelijk bereikbaar te maken, vooral voor ouderen en mindervaliden.

De oplossing werd gevonden in samenwerking met de Tramweg Stichting (verenigd in de Stichting Museumtram Nederlands Openluchtmuseum. Samen met hen werd een replica gemaakt van een Arnhemse tram. De remise werd nagebouwd en het tracé werd aangelegd.

Onderhoud
De tram in het Nederlands Openluchtmuseum kan niet zonder haar medewerkers en vrijwilligers. De tram zou zonder hen niet kunnen rijden. Er is continue zorg nodig. Bijvoorbeeld het werk in de tramremise. Daar worden de trams onderhouden, gerestaureerd en gerepareerd. Er werken dagelijks poules van vrijwilligers op de trams door het museum. Gekleed in de uniformen zoals het personeel het in de jaren dertig droeg! Ruim honderd vrijwilligers zijn speciaal getraind als conducteur of machinist.

Detail informatie

Plaats:Arnhem, Gemeente Arnhem (Gld) Bouwperiode:1911 Verplaatsing:1996 Interieur:eerste helft 20e eeuw Museumlocatie:Plattegrond (51)