Fotocollectie Van Agtmaal

Fotograaf Adriaan Gerard van Agtmaal (1887-1960) is vooral bekend geworden door zijn foto’s van monumenten, stads- en dorpsgezichten, landschappen en het boerenleven. Hij fotografeerde onder andere voor ansichtkaarten en VVV-promotiemateriaal. Vooral tussen de twee wereldoorlogen was hij bijzonder productief. Zijn zoon J.G. van Agtmaal (1911-1990) nam zijn werk als fotograaf over.

Foto’s onder de hamer
Na het overlijden van Van Agtmaal werd het negatievenarchief geveild. Omdat de documentaire waarde van de collectie groot is, besloot het Nederlands Openluchtmuseum mee te bieden tijdens de veiling. De zoon van Van Agtmaal kreeg het archief uiteindelijk in zijn bezit.  Hij gaf het Openluchtmuseum toestemming om voor eigen gebruik afdrukken te maken uit de collectie. Uiteindelijk zijn 1085 foto's in de fotocollectie opgenomen. Op de website staan er nu 160, waarvan enkele door J.G. van Agtmaal zijn gemaakt.

Modernisering en toerisme
A.G. van Agtmaal leefde in een tijd waarin de verstedelijking het agrarische leven steeds meer verdrong. De maatschappij moderniseerde en er was sprake van steeds verdere industrialisering. Als reactie hierop gingen mensen het plattelandsleven idealiseren. Naast de verstedelijking vond er nog een belangrijke maatschappelijke ontwikkeling plaats: de toename van vrije tijd en het toerisme. In de Arbeidswet van 1919 werd de werktijd beperkt tot 8 uur per dag en 45 uur per week. Ook vakantiedagen werden steeds normaler. Spoor- en tramwegen werden gebouwd en voor veel mensen werd de fiets betaalbaar. Ondanks de crisis zorgde dit alles ervoor dat het toerisme op gang kwam. Mensen gingen dagjes uit, verbleven bij familie of logeerden in een hotel of pension. Ook nieuwe vormen van vakantie werden populair, zoals kamperen of het verblijf in jeugdherbergen. Door het toenemende toerisme werd ook de vraag naar ansichtkaarten steeds groter. Bovendien maakte de techniek het mogelijk om makkelijker foto’s te maken. Vooral ansichtkaarten met streekdrachten en stads- en dorpsgezichten waren populair.

Inspiratie en streekdracht
Van Agtmaal liet zich inspireren door de Haagse School en de Larense School. Dat deden meer fotografen in zijn tijd. Die inspiratie is te merken aan de manier waarop hij zijn foto’s vorm gaf. Daarnaast fotografeerde hij in de ateliers van de schilders Evert Pieters en Arthur Briët. De ateliers richtte hij in als boereninterieurs.

Ondanks het feit dat streekdracht steeds minder gedragen werd, was Van Agtmaal in de meeste delen van het land nog in staat mensen in hun eigen dracht te fotograferen. Als dat niet kon, gebruikte hij figuranten in streekdracht. Die fotografeerde hij meestal in een stijlkamer van een museum of andere authentiek ogende ruimte. Op deze website vindt u voornamelijk foto's met streekdracht als gemeenschappelijk thema.



 
Fotocollectie Van Agtmaal