Educatie

Educatie

Hilde Dortmans – Educatief medewerker

“Het leukste aan mijn werk vind ik de omgeving en de omgang met mensen. We doen zoveel projecten; met kinderen én volwassenen. Dat afwisselende vind ik erg leuk.”

Een les volgen in een museum in plaats van op school?

Bij het Nederlands Openluchtmuseum kan dat! Voor het onderwijs zijn schoolprojecten ontwikkeld die leerlingen laten kennismaken met het verleden. Ook voor volwassenen zijn er projecten ontwikkeld voor bijvoorbeeld teambuildinguitjes of familiedagen. De afdeling Educatie zorgt voor de ontwikkeling, uitvoering en begeleiding van de projecten.

De schoolprojecten zijn voor alle niveaus, dus ook voor kinderen met een beperking. De educatieve medewerkers zijn speciaal getraind om te kunnen werken met lichamelijk- en geestelijk gehandicapte kinderen. Als kinderen bijvoorbeeld weinig tot geen contact kunnen maken, laten de medewerkers ze dingen voelen zoals bijvoorbeeld graan. Veel educatieve projecten voor kinderen vinden plaats bij het Kindererf. Daar staat een boerderij met een echte stal en een boerenkeuken. Tijdens het project Keuterboeren verzorgen kinderen de dieren die in de stal staan en gaan ze een maaltijd bereiden in de keuken. Zo leren kinderen waar de boer vroeger zijn eten vandaan haalde en wat hij ervoor moest doen om een maaltijd op tafel te krijgen. In het weekend en in vakanties kunnen kinderen van bezoekers van 3,4,5 jaar ook meehelpen op de boerderij en in de stal. De afdeling Educatie begeleidt ook het Smokkelspel. Dit is een actief, spannend spel door het hele museum wat regelmatig wordt gedaan door families en collega’s als teambuilding activiteit.

Het team

De afdeling Educatie telt in totaal 83 medewerkers; 9 vaste medewerkers op het Kindererf, 7 op kantoor, 28 poolers en 40 rondleiders. Er is twee keer per jaar een overleg met de hele afdeling, net voor de start van het winter- en voorjaarsseizoen. Veel educatieve medewerkers hebben zelf in het onderwijs gewerkt of in de sociale-/culturele sector en weten dus hoe het is om groepen te begeleiden.

Een dag uit het leven van Hilde Dortmans – Educatief medewerker

Hilde DortmansHilde: “Ik begin meestal om 9.30 uur en ga dan eerst de spullen ophalen op kantoor die nodig zijn voor het project dat ik die dag ga begeleiden. Daarna ga ik samen met mijn collega’s naar de locatie om alles klaar te zetten. Iedere dag zijn er weer andere projecten geboekt dus geen dag is hetzelfde. 

Als het project Sla je Slag voor het voortgezet onderwijs geboekt is, sta ik bij zogenaamde checkpoints om doe- en kijkopdrachten uit te delen. Als leerlingen met het juiste antwoord terugkomen binnen de toegestane tijd dan geef ik ze een nieuwe opdracht. Dit spel wordt gespeeld in vijf gebieden verspreid door het hele museum. Als het project klaar is na twee uur gaan we opruimen, lunchen en daarna weer voorbereiden voor de groep die ’s middags komt. Dat kan weer een basisonderwijs groep zijn die bijvoorbeeld het brood project komt doen. De dagen zijn dus zeer afwisselend. 

Bij het project Brood leren kinderen wat er vroeger allemaal gedaan moest worden voordat er brood op tafel lag. Als de groep weg is gaan we opruimen, voorbereiden voor de volgende dag en de dieren verzorgen… Daar zit natuurlijk geen aan en uit knop op. Het werken met kinderen is mij niet vreemd, ik kom namelijk zelf uit het onderwijs. Ik was altijd leerkracht basisonderwijs totdat mijn zoon geboren werd.”

Ervaring delen

“Het leukste aan mijn werk vind ik de omgeving en de omgang met mensen. We doen zoveel projecten; met kinderen én volwassenen. Dat afwisselende vind ik erg leuk. Ik vind het ook heerlijk als ik ’s morgens vanaf het kantoorgebouw via het bospad naar het Kindererf loop.  Daar heb ik wel eens een vos gezien. En ik vind het heel mooi als ik op het Kindererf sta en uitkijk over de tuin, het Kindererf is namelijk het hoogste punt. Een aanrader om daar als bezoeker te gaan kijken.”

Leer de organisatie kennen

Elke maandag plaatsen we een persoonlijk verhaal van een medewerker uit de organisatie.
Lees meer verhalen