De Entree

De Entree

Judith van Harten - 1e medewerker Entree

"Het Nederlands Openluchtmuseum is zo’n prachtige plek om te werken. Ik zie zoveel vrolijke bezoekers die voor een leuke dag naar ons mooie museum komen, daar kan ik echt van genieten. Mensen ontmoeten en contact leggen vind ik het leukste van mijn werk.”

Een kijkje achter de schermen bij de afdeling Entree

Plek binnen het museum
Een warm welkom, dat is wat de afdeling Entree iedere bezoeker wilt geven. Een plezierige binnenkomst is de eerste ‘sfeerturner’ van een normale dag naar een echt dagje uit. Bij de entree hoort ook de museumwinkel, waar een keur aan ambachtelijke producten van ’t Goeye Goet, interessante boeken en typisch Hollandse waren wordt aangeboden. Mooi als cadeautje voor de thuisblijvers of om lekker na te genieten van een heerlijk dagje Openluchtmuseum.

Het kan erg hectisch zijn bij de entree. Drukke weekenddagen, zakelijke partijen, hordes schoolkinderen, toeristen uit alle windstreken, noem het maar op. Ze komen allemaal bij de entree naar binnen en als entreemedewerker moet je sterk in je schoenen staan om al deze bezoekers goed te registreren en te zorgen voor een vlotte en vooral vriendelijke doorloop. Naast het verwelkomen van de bezoekers is de entree ook een vraagbaak. Zeer uiteenlopende vragen worden gesteld als; waar is het toilet, waar staat de koffie, mag mijn hond, fret of parkiet mee naar binnen? Staan die schattige huisjes hier eigenlijk al lang? Zo is elke dag weer een verassing van wat gaat komen….

Het Team
Het team bestaat uit totaal 29 medewerkers, waarvan 4 leidinggevenden. De medewerkers kunnen op alle functies worden ingezet. Bij ziekte of verlof wordt er natuurlijk voor gezorgd dat de bezoeker niet ineens voor een dichte kassa staat of dat de winkel gesloten moet worden. De bezetting wordt aangepast op de verwachte drukte. Zo zijn er altijd 2 kassa’s open maar in de weekenden en vakanties zijn dat er 3 en bij evenementen 4. Ook staan er op deze momenten 3 verkeersregelaars op de parkeerplaats. Omdat de bezetting snel aangepast kan worden aan de drukte, zorgt de entree ervoor dat de ontvangst van de bezoekers snel en efficiënt verloopt onder alle omstandigheden. De dagelijkse verantwoording ligt bij de 1e medewerker en wat deze medewerker nog meer doet lees je hieronder.

Een dag uit het leven van Judith van Harten

Judith van Harten“Na een lekker cappuccinootje begin ik om 9.00 uur met de mail en werkoverdracht. De medewerkers druppelen vanaf half 10 binnen en samen maken we ons gereed voor de grootste toestroom tussen 10.00 en 13.00 uur. Daarna is elke dag anders voor mij.”

“Marjolein en ik regelen alles omtrent de roostering. Dat is een bewerkelijke klus en moet dagelijks bijgewerkt worden. Iedere woensdag is er een overleg met een collega van de afdeling Sales & Reserveringen over welke reserveringen en partijen geboekt zijn voor de komende week. De veranderingen die hier uit voort komen verwerken we in het rooster, evenals de vakantie aanvragen, verlofstanden en ziektevervanging van de medewerkers. Naast mijn vaste werkzaamheden zoals de roosterzaken en aansturing van de afdeling komen er veel ad hoc werkzaamheden voorbij.”

“Vanochtend ben ik  samen met Marjolein en een gastvrouw van de entree in het Kerkje uit ’s-Heerenhoek gaan kijken naar de werking van de nieuwe presentatie over de Statenbijbel en hebben we gecheckt of de preekstoel nog wel weg geschoven kan worden wat tijdens een trouwerij noodzakelijk is. De afdeling Entree verzorgt namelijk ook de huwelijken in het Kerkje en dan is het handig als je op de hoogte bent van alles wat daar afspeelt. Daarna heb ik met een collega van de afdeling Educatie een overleg gehad over de nieuwe speurtochten die we bij de kassa verkopen. Verder was er een kleine storing in de kassa, moest de printerreparateur gebeld worden, is er een muis gesignaleerd in de kassa waar ik een melding van heb gemaakt en heb ik plattegronden, parkeer-afzetlint en kledingrollers besteld. Lekker uiteenlopende klusjes dus waarbij ik maar even een broodje achter de computer heb genuttigd. Ik hou wel van die hectiek en diversiteit. Het geeft me veel voldoening als alles reilt en zeilt achter de schermen en dat de bezoekers ongehinderd kunnen genieten van hun dagje uit. De rest van de dag heb ik besteed aan de roostering en beantwoorden van de mail.”

Ervaring delen
Judith: “Het mooiste moment van de dag beleef ik ’s ochtends als ik van het hoofdgebouw via het bospad naar beneden loop met een cappuccino in mijn hand.  Iedere dag zie ik weer wat anders; muizen, vogels, een diversiteit van poepjes en dan vraag ik me af: ‘van welk beestje zou die zijn?’. De mooiste plek van het museum vind ik het Zaanse plein. Het is leuk voor kinderen én volwassenen, ‘t is sfeervol en ‘t bruist er, ik raad het iedere bezoeker aan. Het museum is zo’n prachtige plek om te werken. Als ik bij de ingang sta zie ik zoveel (meestal vrolijke) bezoekers die voor een leuke dag naar ons mooie museum komen, daar kan ik van genieten. Mensen ontmoeten en contact leggen vind ik het leukste van mijn werk.”

Leer de organisatie kennen

Elke maandag plaatsen we een persoonlijk verhaal van een medewerker uit de organisatie.
Lees meer verhalen