Collectievorming en Kennisuitwisseling

Collectievorming en Kennisuitwisseling

Patricia Böschen - Hoofd Collectievorming en Kennisuitwisseling

Voorwerpen die aan het museum worden aangeboden worden onderworpen aan een waar kruisverhoor: Wat is het? Waar komt het vandaan? Waarvoor dient het? En nog belangrijker: past het voorwerp wel in onze collectie. Collega Patricia: “Elke dag is anders, dat is ook wat ik het allerleukste vindt aan mijn baan. Je weet nooit wat voor voorwerp je vandaag onverwacht aangeboden krijgt.”

Patricia Boschen

Een kijkje achter de schermen bij de afdeling Collectievorming

Plek binnen museum
Via de mail of over de telefoon komen dagelijks aanbiedingen van particulieren of bedrijven binnen, die één voorwerp of zelfs een hele collectie van tientallen stukken aan het museum willen schenken. Maar welk voorwerp neem je op in de collectie en welk voorwerp verwijs je door naar een ander museum? De afdeling Collectievorming en Kennisuitwisseling is verantwoordelijk voor deze keuze, hier gaat dan ook een heel beoordelingsproces aan vooraf. Zo moet duidelijk zijn wat het voorwerp precies is, hoe het vroeger gebruikt werd en waar het vandaan komt. Nog belangrijker is misschien wel of het voorwerp past in de collectie van het museum, of het een hiaat opvult of dat het een ander voorwerp kan vervangen.

Als het voorwerp dit kruisverhoor overleefd heeft wordt het opgenomen in de Rijkscollectie van het museum, wat betekent dat het eigendom wordt van het Rijk. Niet alle voorwerpen komen door de selectie, deze worden dan doorverwezen naar andere musea waar ze misschien beter in de collectie passen. Naast het verzamelen van voorwerpen houdt deze afdeling zich dus ook bezig met het ontzamelen van voorwerpen.

Het team
Het team bestaat uit dertien medewerkers met ieder een eigen expertise. Vier conservatoren zijn expert op het gebied van voorwerpen die gerelateerd zijn aan wooncultuur, kleding en stoffen, ambachten en bedrijvigheid, ontwikkeling, zingeving en ontspanning. De bibliothecaris en twee documentalisten zijn verantwoordelijk voor de collectie boeken, documentatie, inclusief AV-materiaal en iconografie en het ontvangen van bezoekers op de leeszaal. Ook beantwoorden zij per email en telefoon gestelde vragen en leveren zij foto’s voor geplaatste bestellingen. De registrator en zijn assistent beheren de collectiedatabase en bewaken de juiste registratie van gegevens. Een collega houdt zich bezig met de administratieve verwerking van voorwerpen die, conform het Collectiebeleidsplan, worden afgestoten en aangeboden aan andere erfgoed instellingen. Sinds kort zorgt de Redacteur Collectie online ervoor dat gefotografeerde collectie met contextgegevens en een verhaal op de museale website en op de portal Collectie Gelderland worden gepresenteerd.

Elf vrijwilligers, ieder met een eigen expertise, dragen bij aan het toegankelijk maken van de diverse collecties en documentatie.

Een dag uit het leven van Patricia, Hoofd Collectievorming en Kennisuitwisseling
Patricia: “Elke dag is anders, dat is ook wat ik het allerleukste vind aan mijn baan. Je weet nooit wat voor voorwerp je vandaag onverwacht aangeboden kan krijgen. Mijn dagen beginnen met het begroeten van collega’s en controleren van email. Gisteren heb ik samen met een collega conservator de hele dag doorgebracht in een van onze depots. Daar bestudeerden we voorwerpen waarvan we niet zeker wisten wat het was of hoe we eraan kwamen. Een zeer geslaagde dag waar ik kennis vergaarde over een klein deel van de collectie”.

Ervaringen delen
Patricia: “In het museum staat een huisje uit Damwoude. Een tijdje geleden kwam een familie naar het museum die een ingelijste kopie van een foto van een echtpaar wilde schenken. Zij waren de laatste bewoners van het huisje en de grootouders van de familie. Die vroegen of we de foto op de schoorsteen in dat huisje konden plaatsen. Dat hebben we natuurlijk gedaan. ”

Leer de organisatie kennen

Elke maandag plaatsen we een persoonlijk verhaal van een medewerker uit de organisatie.
>> Lees meer verhalen